Activiteiten & Actueel

Kerstdemonstratie door Berend Krottje

Op deze koude dinsdagavond gaf Berend een hartverwarmende kerstdemonstratie. 

Hij gaf zijn visie over bloemschikken en liet ons genieten van zijn vakkennis. Veel leden en niet-leden kwamen af op deze demonstratie van de bekende bloemschikkunstenaar uit Friesland.

Bloemschikken is volgens Berend het vinden van de essentie van het materiaal en dat subtiel te accentueren. Soms merk je dan dat dingen weglaten beter is. 

Fijn dat u met zovelen bent gekomen naar deze Kerstdemonstratie.
We wensen u heel fijne Feestdagen en een Gelukkig Groen Nieuwjaar!

Hoe het kan en niet hoe het moet

Het eerste stuk dat Berend creërde was een rechthoekige aardewerken bak die hij met riet omwond en samenbond met een aantal slagen touw. Hij houdt ervan veel materialen te gebruiken. Nu koos hij voor veel en kris-kras. Dat zorgt uiteindelijk ook weer voor een ritme. Kegeldennenappeltjes smeert hij in met kleurloze schoenpoets, zodat ze mooi gaan glanzen.

Tip van Berend:

Wanneer je appeltjes verwerkt, steek dan met de botte kant van de steker in de appel. Zo steek je minder gauw per ongeluk de appel aan de bovenkant door met de scherpe kant als je wat weerstand tegenkomt in de oase.

Uiteindelijk is het bloemstuk afgewerkt met veel kegeldennenappels, glanzende rode kerstballetjes, arbitusgroen, malus red sentinental en als laatste overtrokken met een flinterdun laagje van metaaldraad voor een glittereffect.

Glas is een bijzonder mooi materiaal

Het tweede stuk werd een glazen vaas met een buikje. Deze vorm benadrukte Berend met een krans die hij tevoren had omwonden met zilverdraad. De krans vouwde hij dubbel en bond hij vast om de hals. Hierop bevestigde hij populieren takken bedekt met korstmos. 

Tip van Berend:

Berend adviseert iedereen niet een stuk draad van de rol te knippen en deze dan te gebruiken, maar altijd de draad vanaf de klos te gebruiken. Het is weven wennen aan een andere manier van werken. Het zal voordeel opleveren omdat je een vierde deel minder weggooit van je draad. Als dat koperdraad is zijn dat vele euro?s! Bovendien heb je veel meer houvast aan een klosje als je de materialen nog wat vaster wilt aantrekken.

Onze bloemkunstenaar drapeerde over de bevestigde materialen een aantal glazen druiventrosjes, die hij vrij liet hangen van de vaas.  Verder verwerkte hij asmangesgroen? en witte amaryllis.

Tip van Berend:

Verwerk de amaryllis kort, omdat zij dan minder snel de neiging heeft te gaan hangen als zij verder uitkomt.

Moelijke namen voor de duidelijkheid

Het derde stuk werd een aardewerken tuinvaas, die hij versierde met een soort hoedje. Hiervoor gebruikte hij een krans van meulebeckia? ranken, die hij bewerkte met de naalden van pinusgroen. Van te voren had hij hiervan al diverse bosjes samengebonden. Ook verlijmde onze bloemschikker dennenappels op de 'hoed'. Met deze eenvoudige techniek ontstond zo toch een bijzonder kunstwerk. Berend maakte het geheel wat ruiger met fel gekleurde sisal die hij in een vleugje over de hele 'hoed' trok. Ook in het midden stopte hij een prop om de oase te camoufleren. Hij stelde voor dat als eyecatcher eventueel een mooie kaars, kerstbal of dennenappel in het midden gezet kon worden. Zelf koos hij dit keer voor een grote artisjok, waarvan hij vond dat die hij het werkstuk een mooie natuurlijke afronding gaf.

Tip van Berend:

Berend gebruikt liever geen Latijnse namen, maar sinds zijn klas ooit kwam met echte boerenkool i.p.v. de bedoelde siervariant, begreep hij dat hij er soms niet aan onderuit kan komen!

Kunstzinnige basis

Het laatste stuk vóór de pauze werd van een heel andere basis. Hiervoor was een 4-kant stuk basalt de ondergrond met een stevig stuk ijzerdraad als statief. Hieraan bevestigde hij een plastic steekvaas die hij met behulp van touw en hooi omwikkelde tot een soort bizarre hoorn. Hij typeerde het als een krachtige massieve vorm. De vaas werd gevuld Loufa's , Miscanthus en Calangue als robuuste basis. Arbutusgroen? ( familie van de heide = aardbeienboom) en Amaryllis werd verder de vulling van de vaas.

Tip van Berend:

Berend werkt graag met een kunstzinnige basis die je eventueel vaker kunt gebruiken.

Taxus Frigiata is erg giftig. Let op als u wondjes aan uw handen heeft.

Fresia geurt weer!

Elegantie van Ornitogalen

Na de pauze gebruikte hij de ronde opgaande vorm van een groene aardewerken pot en gebruikte verder andere materialen om deze vorm te benadrukken. Een kaal komkommerstelsel vormde de basis die werd opgevuld met fresia's en Arabische vogelmelk.

Tips van Berend:

Zonde om alleen de bloemen van de Vogelmelk te verwerken zoals hij zo vaak ziet. Ze hebben juist een dergelijk prachtige elegante steel!

Bloemen namen horen officieel genoemd te worden met de klemtoon op de derde lettergreep. Dat betekent helléborus, ornitógalen en cyclamén.

Verder is hij heel blij dat de geur van de fresia weer in ere is hersteld. Deze bloem verwerkt hij in dit geval met de kam naar buiten en ter ondersteuning van de vogelmelk is deze juist kort geknipt verwerkt. 

Het resultaat werd zoals u hier kunt zien!

Basic en tóch Chique

Berend gebruikt hier gedroogde stronken van een kronkelwilg op een geglazuurde ecru vaas met gaten om een  patroon te maken voor de basis. Hierom heen drapeert hij een groen lint dat later opgaat in het stuk. 

Daarna verwerkt hij een heel groep Oosterse rode bloemen? en arbitusgroen om de gaatjes te vullen en stevigheid aan het geheel te geven. De staarten van de bloemen van de Alturiums laat hij graag dezelfde kant op staan. Verder gebruikt hij lange steel Aspergegroen in bruintint als finishing touch die hij drapeert over een lange tak.

Het heeft uiteindelijk een chique uitstraling in een basic vaas, die je zeker nog eens weer zult gaan gebruiken.

Rozen willen je aankijken

Met een mat zwart glas gevuld met nat steekschuim verrast Berend ons. Hij tovert hier weer heel wat anders. Wilgenhouten takken legt hij langs de basis als een soort manchet met een ruige 'look'.

Daarna brengt hij er kleur in het rode rozen die hij kort afsnijdt en vooral schuin insteekt. Zo kijk je ín de mooie bloem wanneer het stuk op tafel staat en staan de prachtige bloemen niet rechtop als soldaatjes in de vaas. De balans brengt hij door veelvuldig gebruik van deze felgekleurde rozen in de zwarte vaas.

Tip van Berend:

Een goed scherp mes is het allerbelangrijkste gereedschap. Berend werkt nu met zijn tweede mes, omdat zijn eerste is weggeraakt. Een scherp mes van goede kwaliteit zorgt voor beter resultaat.

 

Naast de rozen verwerkt Berend kegeltjes die je ook bij de bloemist kunt kopen. De rand werkt hij af met kokosvezel. Geen gekleurde bloemen of materialen er meer bij doen, omdat de sterke rode kleur van de rozen dan wordt afgezwakt. Om het weer één geheel te maken gebruikt hij kleine mat zwarte balletjes om zo de kleur van de vaas weer te laten terug komen.

De stijl van Berend

Voor dit stuk koos Berend een witte geglazuurde aardenwerken rechthoekige vaas met een soort ruitpatroon en vulde deze met veel natte oase. Het stekkschuim laar hij voor extra houvast er ver bovenuit steken en zo heb je ook meer ruimte om in te steken.

Tip van Berend:
Doe nooit de groen oase die u weggooit in de groenbak. Dit afval is niet biologisch afbreekbaar en erg slecht voor ons millieu. In Nederland zal de invoering van dit soort oase nog lang op zich laten wachten, want de prijs is te hoog voor ons zuinige Hollanders. 

Berend gebruikt materialen als gamasuparis groen en een aanelkaar gelijmde bamboevorm om de gaten op te vullen.

Tip van Berend:
Blijf altijd rondom werken. De tijd is voorbij dat er een voor- en achterzijde aan een bloemstuk zit. Verder is het beter om materiaalsoort na soort te verwerken voor een betere verdeling. 

Berend houdt van echt, maar peertjes zijn gauw verrot en dus zijn plastic peertjes een prima alternatief van zekere kwaliteit.

Vanaf dit moment werkt hij in een soort stapeling in de richting vqn de ondergrond. Aspagratengroen , zilvergeverfd krijgt allure en si veel gebruikt.

Zilveren balletjes scheppen dan weer eenheid met het stippen/ruiten patroon op de vaas.

De bundeltjes van riet zou je ook eerst kunnen behandelen met sneeuwschuim, als je dat mooier vindt.

Berend werkt dus niet alleen met bloemen, maar vindt het prettig om steeds iets bijzonders te maken. Hierbij laat hij zich door de meest uiteenlopende zaken inspireren. Dát is zijn manier van bloemschikken. Verder vindt hij dat zijn stukken bij iedereen in de huiskamer gezet moeten kunnen worden. Niet té groot of té bizar.

Verbazingwekkend eenvoudig

Met dit één-na-laatste stuk verbijsterde Berend zijn publiek werkelijk.

Een eenvoudige, maar heel mooie glazen vaas, gooide hij vol houtspaanders en bovenop legde hij wat krullen pitriet.

Daarna vertelde hij over de schoonheid van een enkele bloem zoals de witte roos Avalance. Die stak hij in de vaas inmiddels gevuld met water.

Toen volgde er een zelfde vaasvulling en zette onze tovernaar het tweetal op een witte aardenwerken schaal.

Iedereen mag er het zijne van denken, maar zeg eerlijk.. het resultaat is toch wel erg mooi!

Knopengaren

Voor dit werk koos hij een vaas in trechtervorm en vulde deze op met clematishout rafels die hij bundelde. Binnen in zette hij een bundel van grassen. Om de hals van de vaas vouwt hij ook de bundeling van het clematishout.  

Berend werd geinspireerd door knopengaren en liet zijn moeder voor hem minstens 20 shawls breien. Voor in dit stuk gebruikt hij er één van als ondergrond.

Tip van Berend:
Tien steken opzetten op breipen nummer tien en dan één recht één averecht breien. Zelf hangt hij dit jaar zijn kerstboom vol met deze slingers.  

Kelklelies steekt hij heel diep in de vaas. Het liefst gebruikt hij hiervoor één-bloemige lelies, omdat ze dan niet verschillende kanten op kunnen kijken. Het groen haalt hij zoveel mogelijk van de stelen weg om niet af te leiden.

Blijde gezichten na de verloting

Onze voorzitter Piet de Jong en Berend Krottje geven een kort afscheidswoord.

meer

 

 

 

13
Dec
Westlandse buitenplaatsen van weleer
06
Dec
De kracht van kruiden - Blik op de tuin no. 879