Zwolle

De Deelnemende Tuinen dit jaar

AdresOpen op

Herftelaan 53 Zwolle (Herfte) NIEUW!

Tijnje 58 8032 LR Zwolle

Boerendanserdijk 68 8024 AJ Zwolle

De Meente Brinkhoekweg 7 8034 PA Zwolle

Zaterdag en Zondag

Twentseweg 6 8141 MA Heino

Zondag

Slennebroekerweg 6A Dalfsen (Hoonhorst) NIEUW!

Zondag

Meer informatie over de tuinen

Herftelaan 53, Zwolle (Herfte)

Zaterdag Open

Deze tuin ligt in het landelijke buitengebied van Zwolle. De stijl van de tuin is gevarieerd: bos, met een wade, gras, borders en een vijver.

Het geheel oogt heel natuurlijk. Een tuin om heerlijk rond te dwalen.

'De Meente', Brinkhoekweg 7, 8034 PA Zwolle

Za en Zo open met bloemschik demonstratie

De tuin ligt rondom een boerderij uit de jaren dertig en is in de loop van de laatste veertig jaar ontstaan. Eerst naar een ontwerp van tuinontwerpster Mieneke Kurpershoek en daarna verder uitgegroeid. Langs de oprit een boomgaard met bijzondere hoogstamfruitbomen omheind door een vlechtheg. In het gras grazen de Texelse schapen in alle rust. Naast het huis vind je een verzonken gedeelte met o.a. een moes en kruidentuin.

Achter geniet je van een fraai uitzicht over een groot grasveld met borders en drie haagbeuk pilaren grenzend aan weilanden met de schapen en de dijk van het Zwarte Water. Onder een grote poort door aan het eind van de oprit, kom je bij het kippenhok en de tweede moestuin.

De tuin is 15 en 16 juni 2024 open van 10:30 - 17:00  uur. Op zondag wordt de wol gesponnen en gevilt van de schaapjes. Op beide dagen is er een demonstratie bloemschikken en zijn er wellicht nog andere bijzonderheden te ontdekken.
U bent van harte welkom!

Tijnje 58 8032 LR te Zwolle

Zaterdag Open

Mijn stadstuin ligt aan een doodlopend pad in een woonwijk in AAlanden Noord. Via een tuinhek kom je achter in de tuin. Het is een tuin van 16 bij  6 meter. Alles is met diagonale lijnen verdeeld. Een lage beukenhaag verdeelt de verschillende borders, zodat niet alles in één keer te zien is.

Ik hou van planten en daarom staat het propvol en maak ik mooie combinaties. In het voorjaar staat alles vol met lentebollen en is het al kleurrijk. De vaste planten nemen het daarna over en tot aan november bloeit er wat afwisselend met enkele grassen.

Ik verander regelmatig. Planten die te groot worden en teveelplaats innemen haal ik eruit. Ik scheur ze en ik stek ze ook graag. Er zijn tijdens de open tuindag plantjes te koop. De tuin is mijn passie en dat al 27 jaar op dit plekje. U bent van harte welkom op zaterdag van 10:30 tot 17:00 uur!

Oja, de paden zijn te smal voor een rolstoel of rollator, dus daarvoor is mijn tuin helaas niet toegankelijk.

Boerendanserdijk 68, 8024 AJ Zwolle

Zaterdag Open

Mijn tuin ligt in de wijk Berkum. U kunt zowel de voortuin als de achtertuin bekijken. Ik heb zoveel mogelijk biologisch gekweekte planten die veel bijen en vlinders aantrekken. De opzet van mijn tuin is naar het voorbeeld van een cottage garden, dus veel verschillende bloeiende planten en lekker vol. De grote vijver in de voortuin maakt het plaatje compleet. Ik hoop u te zien tijdens het open tuinen weekend. Mijn tuin is open van 10:30 tot 17:00 uur, dan bent u van harte welkom!

De Sallandse Landschapstuin, Twentseweg 6, 8141 MA Heino

Zondag Open

Deze tuin van ruim 3000m2, met een rietgedekt boerderijtje uit 1896, ligt verscholen tussen de bosrand van een landgoed en het open Sallandse landschap. Het borderontwerp is van Harry Pierik. Karakteristiek zijn de ronde vormen en volle borders met vaste (weef)planten en struiken. Verder zijn er een natuurlijke poel met een uitzichtheuveltje erachter en een moestuin/ pluktuin. Een sfeervolle tuin die door de beplanting en vormgeving rust uitstraalt.

Tijdens het Groei&Bloei Open Tuinweekend exposeert Annelies tevens een aantal van haar op de natuur geïnspireerde aquarellen. U bent van harte welkom op zondag 16 juni van 10:30 tot 17:00 uur!

Voor meer informatie zie onze website www.desallandselandschapstuin.nl

Slennebroekerweg 6A Dalfsen (Hoonhorst)

Zondag Open

Wij zijn hier drie jaar geleden komen wonen. De borders rondom het huis en in de tuin waren volgroeid met mooie maar grote planten. Te groot, te wild, te woekerend. Najaar 2022 hebben we de hulp in geroepen van Harry Pierik om orde in de chaos te helpen scheppen. We hebben de borders opnieuw ingedeeld met bestaande planten en nieuwe planten. Nu dus het tweede groeiseizoen. Het is leuk om onze tuin, op een perceel van ruim 7500 m2, te combineren met de Sallandse Landschapstuin. Ze liggen bij elkaar in de buurt en die tuin is al ruim twintig jaar geleden m.b.v. Harry Pierik ontworpen. Een jonge ‘nog zoekende’ tuin, in vergelijk met een oude ‘volgroeide’ tuin.

Het is een heerlijke tuin geworden met een grote vijver, mooie borders en een stukje bos om lekker doorheen te wandelen. Genieten van de tuin en het omringende landschap van het aangrenzende landgoed.

U bent van harte welkom op zondag 16 juni van 10.30 tot 17.00 uur.
Let op: Kom zoveel mogelijk op de fiets i.v.m. beperkte parkeerplaatsen op ons erfje, .
(En geniet daarbij meteen van de prachtige omgeving!)