Groei & Bloei Zwolle bezoekt de Tuinen Mien Ruys.

Tijdens de algemene ledenvergadering begin maart 2020 kwam de vraag of er activiteiten georganiseerd konden worden en of er misschien mensen met ideeën waren.

Ik was zelf aanwezig bij deze bijeenkomst en stelde voor om een avond rondleiding te verzorgen in de Tuinen Mien Ruys in Dedemsvaart. Er werd enthousiast op gereageerd en er zou later door het bestuur op terug gekomen worden. En ja toen kwam de corona ……en konden we gelukkig wel van onze eigen tuinen genieten maar geen andere tuinen bezoeken. Eind augustus werden de richtlijnen wat versoepeld en werd een afspraak gemaakt om in september dan toch eindelijk de Tuinen te bezoeken.

Dinsdag, 15 september was het zover en kwam een groep Groei en Bloei leden naar Dedemsvaart waar ik jullie als coördinator van de Tuinen Mien Ruys welkom heette en heb rondgeleid. Het was een schitterend, warme nazomer avond. De rondleiding startte met de geschiedenis van Mien Ruys, waarom is zij de Tuinen begonnen. Haar vader Bonne Ruys had een grote vasteplanten kwekerij en Mien kwam in contact met al die soorten en variëteiten. Haar ouders zagen dat ze veel belangstelling in de planten had maar Mien vroeg zich af wat kan je er mee doen en hoe pas je ze toe. Er was zo rond 1920 weinig bekend over het toepassen van vasteplanten. Mien Ruys kreeg een stukje van de tuin van haar ouders en startte in 1924 met haar eerste tuin, een experiment met schaduwplanten. Het werd de Verwilderingstuin. Na deze tuin volgden er nog veel meer. Mien experimenteerde met planten, materialen en met vormen. Zo is zij als eerste de grindtegel en de spoorbiels in tuinen gaan toepassen.

Nadat ze in Dedemsvaart haar eerste tuin had ontworpen wilde ze graag meer kennis opdoen, dat deed zij onder andere in Duitsland en Engeland. Terug uit het buitenland verplaatste zij de ontwerp afdeling van Dedemsvaart naar Amsterdam. Dit was nog voor de 2e wereldoorlog, de crisis kwam en de opdrachten namen af. Mien Ruys wilde blijven leren en ging een trimester bouwkunde studeren in Delft. Daar kwam ze in aanraking met architecten en na de 2e wereldoorlog is zij met bekende architecten zoals Oud, Merkelbach en Rietveld gaan samenwerken.

Ze ontwierp tuinen voor grote projecten, bij instellingen, openbaar groen maar ook kleinere particuliere tuinen. Dat vond zij heel belangrijk, voor iedereen een aantrekkelijke tuin met bloeiende planten. De Confectieborders, dit zijn standaard tuinen zijn daar een goed voorbeeld van.

De rondleiding vervolgde zich en we maakten stappen in de tijd. Dat maken de Tuinen ook zo bijzonder, het werk van één vrouw Mien Ruys is er te zien en beslaat een periode van 70 jaar. Na de grote kleurrijke Engelse border kwamen we in het bos, een rustgevende plek met één soort beplanting. We kwamen langs de Verdiepte tuin, de tuin met de spoorbielzen die later door heel veel mensen zijn toegepast. De Moerastuin, ook daar gebruikte Mien Ruys nieuw materiaal, de vlonders zijn gemaakt van gerecycled plastic. Het is een tuin met natuurlijke beplanting.

Zo liepen we deze avond langs alle tuinen, over iedere tuin vertelde ik over het ontwerp en wat je er verder kan zien. De beplanting heb ik niet benoemd want Groei & Bloei leden weten daar natuurlijk heel veel van.

Na de 10 Rijksmonumenten, en 10 gemeentelijke monumenten is er de Nieuwe Proeftuin, een gedeelte waar nieuwe experimenten kunnen worden uitgevoerd. Het werk waar Mien Ruys mee is begonnen gaat nog steeds door. Daar zijn nu kleurrijke borders te zien, die in samenwerking met kwekers zijn aangelegd. Eé  n van de borders is een Prairie border waar de vaste planten en grassen in lavasteentjes staan. Dit betekent dat er minder onkruid groeit en dat de bodem minder snel uitdroogt. De andere is de wisselborder dit jaar met Dahlia’s, grassen, Gaura’s, Salvia’s en Verbena’s. Deze beide borders zijn heel aantrekkelijk voor insecten en vlinders.

Na dit laatste stukje van de Tuinen zijn we vervolgens naar het Theehuis gewandeld en hebben we de avond afgesloten met een kopje thee/ koffie.

Ik vond het heel leuk om deze avond speciaal voor de afdeling Zwolle te verzorgen en te horen naar de reacties van de deelnemers hebben zij het ook gewaardeerd! Kijk ook de foto's van die avond!

Met groene groet,

Monique Bruins Slot